شوانوما

شوانوما

سلاملکم

خوب هستین؟ سلامتین؟

این بیمارو که مشاهده میکنید، مبتلا به یکی از شکل های نادر بیماری نوروفیبروماتوز، به نام شوانوماتوز شده که مجموعه ای از شوانوماتوز ها در سراسر بدن میتونند رشد کنند و مشکلاتی بوجود بیارند.

نوروفیبروماتوز نوعی بیماری ژنتیکی هستش که اعصاب و پوست درگیر میکنه و تومور های خوش خیم در امتداد و مسیر اعصاب ایجاد میکنه.

 

اصلا شوانوماتوز چیه؟

همونطور که گفتم، شوانوماتوز نوع نادر نوروفیبروماتوزه که با تومورهای چندگانه غیرسرطانی به نام شوانوما تشخیص داده میشن.

یعنی تومور های خوش خیمی هستن.

 شوانوما نوعی تومور است که روی اعصاب رشد میکنه و موقعی که سلول‌های شوان به طرزی غیرقابل کنترل رشد کنند، باعث تشکیل تومور می‌شوند و شووانوما گسترش پیدا میکنه.

 سلول‌های شووان هم، سلول‌هایی هستند که لایه ای عایق مانند در اطراف عصب‌ها ایجاد میکنن در حقیقت میلین رشته‌های عصبی محیطی توسط این سلول‌ها ساخته میشه و در رشته‌های عصبی میلین‌دار، هر سلول شوان دور یک آکسون را پوشش میده و غلاف میلین را درست می‌کنه.

 

علائم و نشانه های این بیماری بر اساس اندازه، محل و تعداد شوانوما ها متفاوته اما معمولا درد، بی حسی، گزگز و یا ضعف در انگشتان دست و پا ممکنه علائم اصلی این بیماری باشه.

 

خلاصه در این کیس در مجموع 5 تومور با دقت از ناحیه دوسر بازو یا همون bicep خودمون که روی عصب حسی رادیال بود، برداشته شده.

راستی اسم رترکتوری که  استفاده شده و داخل تصویر مشخصه چیه؟

البته اینو بگم که اغلب این بیماری رو کنترل میکنند تا درمان چون درمان جراحی ممکنه عوارض عصبی زیادی داشته باشه برا همین اولویت آخره.

 

اگه این مطلب دوست داشتی با دوستات به اشتراک بذار
دیورتیکول
کیس مشابه با این مطلب
18 سال زندگی با کیست
کیس مشابه با این مطلب

سلام دوست عزیز:

شما هم میتونید از کیس های بیمارستانی خاص که در بالین یا اتاق عمل مشاهده میکنید (مثل این کیس)، با کسب اجازه از بیمار و مسئول مربوطه، عکس یا کلیپ تهیه کنید و با داستان کامل کیس، برای ما ارسال کنید.

کیس های ارسالی با نا فرستنده در تلگرام، اینستاگرام و وبسایت تیم علوم جراحی (surgical sciences) قرار داده میشود و درصورت تمایل آیدی فرستنده نیز تگ یا منشن میشود و در صورتی که مطالب ارسالی شما بازدید و تعامل بالا داشته باشد، جایزه تعلق میگیره.

جهت ارسال آثار میتونید از طریق دایرکت اینستاگرام با ما در ارتباط باشید تا هماهنگی های لازم صورت بگیره.

جهت عضویت در پیج اینستاگرام ما، از طریق دکمه زیر اقدام کنید یا آیدی surgical_sciences را در سرچ اینستاگرام خود وارد کنید.

اسکرول به بالا