در رفتگی شانه

در رفتگی شانه

تکنولوژی جراحی در رفتگی شانه

دررفتگی راجعه شانه یعنی سر استخوان بازو از حفره گلنوئید در مفصل شانه خارج میشود.

افرادی که رباط های ضعیف در مفصل شانه های خود دارند، ممکن است به سادگی دچار در رفتگی شانه شوند. این شرایط می تواند باعث نا پایداری غیر فعال شانه به خاطر آناتومی بدن شود.

انجام بعضی ورزش ها مثل شنا، تنیس، ورزش های پرتاب توپ (کریکت، بیسبال، و سایر ورزش های مانند آن) و والیبال که نیازمند حرکت دادن دست در بالای سر است می تواند باعث کشیدگی بیش از حد رباط های شانه و کپسول مفصل شود.

ناپایداری مفصل شانه :

در تعدادی از بیماران، شانه در هنگام انجام حرکت های خاص به خاطر موقعیت قرارگیری نامناسب مادرزادی یا اختلال ژنتیکی دچار در رفتگی می شود.

 این بیماران معمولاً رباط های سست در کل بدن دارند و ممکن است مفاصل کاذب یا مفاصل دارای تحرک بیش از حد داشته باشند.

به خاطر سطح فیبرهای کلاژن موجود در رباط این افراد به صورت ژنتیکی، این بیماران معمولاً به روش های جراحی تثبیت کننده مفصل به صورت موفقیت آمیز واکنش نشان نمی دهند. در بهترین حالت به منظور درمان این مشکل می توان از یک برنامه تقویتی برای تثبیت شانه استفاده کرد.

Reference

گلدمن

مراحل جراحی در رفتگی شانه

روش بانکارت:

لبه گلنوئید و بخش قدامی کپسول (که باید استخوان بازو را حمایت کند) با بخیه های قوی یا محکم کننده، استخوان دوباره به حاشیه حفره گلنوئيد متصل می شود.

روش پوتی- پلات:

کپسول وتاندون زیر کتفی از استخوان بازو جدا می شوند و به صورت جانبی به گردن استخوان بازو بخیه می شوند تا موجب تقويت بخیه های حمایتی شوند و از چرخش خارجی بیش از حد شانه پیشگیری کنند.

روش بريستو:

این روش کمتر استفاده می شود، زائده کوراکوئید و عضلات متصل به آن جدا میشود، مجددا داخل گردن اسکاپولا قرار گرفته و در جای خود محکم می شود. منشاهای عضلانی منتقل شده بصورت یک حائل در بخش قدامی و تحتانی مفصل عمل می کند که نیمه پایینتر زیر کتف را محکم می کند.

  • ممکن است ترمیم کاف روتاتور به صورت روشی با آرتروسکوپی صورت گیرد که با یک برش کوچک با سیستم اتوکاف انجام می‌شود.

روش کار:

برش قدامی روی شیار سینه ای ایجاد می شود کپسول مفصلی نمایان شده، میزان آسیب بررسی می شود. زائده كوراکوئید همراه با اتصالات عضلانی آن، از كپسول جدا می شود. تاندون زیر کتفی، با فیکساسیون پیچ به گردن قدامی كتفي منتقل می‌شود. بخش جانبی تاندون زیر کتفی به کپسول مفصلی بخیه میشود و لبه داخلی آن به كاف روتاتور در شیار عضله دو سر بخیه میشود بطوریکه لایه های مفصلی روی هم میافتد (پوتی پلات). ممکن است نوک کوراکوئيد جدا شده، با استفاده از پیج به گردن گلنوئید زیر فیبرهای زیر کتفی محکم شود (بريستو). بافتهای نرم ترمیم شده و برش بسته میشود از بی حرکت کننده شانه، نوار یا آویز، یا پانسمان ولپو استفاده می‌شود.

:Reference

گلد من

اطلاعات جراحی در رفتگی شانه

علائم:

  1. درد شانه و بازو که با حرکت دادن بازو تشدید می شود
  2. ایجاد برآمدگی در جلو یا پشت شانه آسیب دیده
  3. ایجاد ظاهر متفاوت شانه ها
  4. قرمزی و ورم
  5. اسپاسم عضلات در محل شانه
  6. ضعف، بی حسی، یا احساس سوزش در شانه

تشخیص:

 رادیولوژی، (MRI) و (MRA)، نتیجه حاصل از این روش های تصویر برداری می تواند موارد شکستگی استخوان ترقوه، ضایعه بنکارت یا پارگی لابرال را نشان دهد.

راه ها و روش های درمان:

1⃣ فیزیوتراپی

 2⃣ عمل جراحی تثبیت مفصل شانه

پرپ:

از بخش قدامی شانه شروع شده و ناحیه اطراف شانه، زیر فک تحتانی،استرنوم، زیر بغل، بازو و ساعد در پشت کتف و شانه و نیمه گردن.

درپ:

اندام فوقانی(در یک استین رول دوبل) قرار گرفته از محور بدن دور میشود. در قسمت بالایی استین رول، حوله (که بصورت طولی ۳ بار تا شده است) پیچیده شده و محکم می شود شیت دو قسمتی اطراف شانه را پوشانده و در زیر آن محکم می‌شود.

پوزیشن :

سمی فالرز

:Reference

گلد من و بری و کوهن

اگه این مطلب دوست داشتی با دوستات به اشتراک بذار
جراحی ترمیم تاندون کالکانئوس
جراحی مشابه با این مطلب
اسکرول به بالا