تاریخچه لباس اسکراب اتاق عمل

تاریخچه لباس اسکراب اتاق عمل

از لباس های رسمی تا لباس اسکراب و گان جراحی
تاریخچه مختصری از تکامل لباس اتاق عمل

مقدمه تاریخچه لباس اسکراب

بیشتر اطلاعات در مورد تاریخچه لباس اسکراب از طراحی ها، نقاشی ها و حکایت ها بدست آمده است.
اگرچه امروزه پوشیدن لباس اتاق عمل یکی از قوانین ابتدایی بیمارستان ها و کلینیک های جراحی است، اما باید بدانید که لباس اسکراب تا اواسط قرن بیستم به طور معمول استفاده نمی شد.
اگر شما جزو پرسنل اتاق عمل هستید، با قدم زدن داخل اتاق های عمل جراحان و پرسنل هایی را خواهید دید که لباس های اسکراب و کلاه های اتاق عمل شیک به رنگ های سبز، آبی، مشکی، سرمه ای و … و حتی طرح های فانتزی جذاب را پوشیده اند.
لباس‌های جراحی شیک و زیبایی که در سرتاسر اتاق‌های عمل در سراسر جهان رایج شده‌اند، کمتر از یک قرن است که وجود دارند.
در قرن نوزدهم، جراح ها جهت انجام پروسیجر های جراحی، کت شیک و رسمی مشکی خود را از تن درمی‌آوردند، آستین های خود را بالا می‌زدند، پیش بند خود را به تن می‌کردند و شروع به جراحی می‌کردند.
در طول سال‌های بعد، لباس‌های جراحی برای ایمن‌ تر کردن جراحی ها هم برای بیمار و هم برای جراح به تکامل خود ادامه دادند.
در این مقاله قصد داریم تاریخچه لباس اسکراب را بررسی کنیم.

جدول زمانی تاریخچه لباس اسکراب اتاق عمل

قبل از قرن نوزدهم:
جراحان با لباس‌های رسمی که در خیابان ها به تن می‌کردند عمل‌های جراحی را انجام می‌دادند و تنها تغییر آن، درآوردن کت و بالا زدن آستین‌های پیراهن در طول جراحی ‌های خونین بود.
اوایل قرن نوزدهم:
جراحان اغلب کت‌های فراک سیاه (frock coat) می‌پوشیدند تا نشان‌دهنده احترام و طبیعت غم‌انگیز کارشان باشد (شکل زیر).

تاریخچه لباس اسکراب اتاق عمل (کت فراک)

اواخر دهه 1870:
دکتر لیستر جلیقه و شلوار خود را با یک حوله معمولی غیر استریل شده برای محافظت از خود (و نه از بیمار) پوشاند.
لوسی آزبرن، بانوی سرپرست بیمارستان سیدنی، درباره لباس‌هایی که جراحان در اتاق عمل می‌پوشند، به فلورانس نایتینگل نوشت:
«دکتر و همه دستیارانش کت‌های خود را درآورده‌اند و لباس‌هایی از ماکینتاش سفید (makintosh : مکینتاش نوعی بارانی ضد آب است که برای اولین بار در سال 1824 از پارچه لاستیکی ساخته شده است.) به دور آن‌ها بسته‌اند که از چانه آنها را تا انگشتان پا می‌پوشاند؛ همچنین نوعی از پارچه پنبه‌ای سفید با آستین‌های گشاد که تا آرنج‌ها می‌آمد، استفاده می‌کنند و بعد از هر جراحی تعویض میکنند». (شکل 2)

تاریخچه لباس اسکراب اتاق عمل (روپوش سفید)

سال 1893:
دکتر جوزف بلادگو، رزیدنت ارشد دکتر هالستد، خاطرنشان کرد که پوشاندن دستکش به تیم جراحی به طور چشمگیری میزان عفونت را کاهش داده است، اما جراحان تمایلی به استفاده از دستکش ندارند زیرا دستکش منجر به ضعیف شدن حس لامسه می‌شود. (شکل 3)

تاریخچه لباس اسکراب اتاق عمل (پوشیدن دستکش)

اوایل دهه 1900:
همه‌گیری آنفولانزای اسپانیایی و توجه ویژه به نظریه میکروب لیستر باعث شد که برخی از جراحان برای محافظت از خود در برابر بیماری‌ها از ماسک‌های نخی در جراحی استفاده کنند.
سال 1916:
تکنیک پوشیدن دستکش در حین جراحی برای اولین بار در متن ها و مقالات پزشکی به چشم می‌خورد.
دهه 1920:
استفاده از ماسک‌ها به یک روتین در اتاق عمل جهت انجام جراحی ها تبدیل شد.
سال 1939:
دفینس (Devenish) و مایلز (Miles) ثابت کردند که وقتی مچ لباس های نخی در حین جراحی خیس می شود، میکروارگانیسم های پوستی که ممکن است بیمار را آلوده کنند به راحتی از پارچه عبور می کنند.
آن ها با پوشاندن آستین های ضد آب به جراح ها از خیس شدن آستین ها جلوگیری کردند.
دهه 1940:
پیشرفت هایی در ارتباط با مواد ضد عفونی کننده (antisepsis) و عفونت های زخم، منجر به استفاده از درپ ها و گان های ضد عفونی شده، شد.
سال 2016:
کالج جراحان آمریکا (American College of Surgeons) دستورالعمل های جدیدی را برای لباس های اتاق عمل اعلام کرد.

تکامل لباس اسکراب اتاق عمل

در ابتدا باید مفهوم اسکراب را مورد بررسی قرار بدهیم.
اسکراب به معنی مالش دادن و شستن است (سابیدن هنگام شستن برای تمیز کردن).
یکی از کارهای ابتدایی و اصلی شروع جراحی، شستن دست ها (هند اسکراب – hand scrub) است که باید دست ها را در جهت های مختلف با مواد شوینده مالش داد.
لباس اسکراب که در ابتدا به دلیل رنگ آن ها به عنوان سبز جراحی (surgical greens) شناخته می شد، اکنون به دلیل این تصور ساده که آنها را در یک محیط مالش داده شده می پوشند (منظور عمل مالش دست ها به هم جهت ضدعفونی دست ها)، در اصطلاح عامیانه اسکراب نامیده شد.
اولین بار در سال 1894 به اسکراب اشاره شد، زمانی که دکتر هانتر رابر اظهار داشت:
«ایمن‌تر و بهتر است که همه لباس‌های خود را به طور کامل تغییر دهند، نه صرفاً یک کت و شلوار استریل شده روی لباس‌های معمولی.»
او همچنین پیشنهاد کرد که این لباس سفید باشد تا بتوان به راحتی آن را شست.
هنگامی که استفاده از برق و الکتریسیته رواج یافت و از چراغ‌های بیشتری در اتاق عمل به جای اتکا به پنجره‌ها و نورگیرها استفاده شد، ترکیب نورهای روشن و لباس سفید منجر به تابش چشمگیری شد و هنگام تغییر نگاه از درون فیلد جراحی که قرمز خونی بود به پس‌زمینه‌های سفید، یک اثر شبح سبز ایجاد می‌کرد.
در سال 1914، هری شرمن، جراح سانفرانسیسکو، رنگ سبز را توصیه کرد، رنگی که برای چشم ها کمتر خسته کننده است و رنگی که بازتاب را به حداقل می رساند.
او همچنین اظهار داشت که رنگ سبز ، باعث خطای دید چشم جراح نمی‌شود و رنگ قرمز و صورتی را می‌تواند واضح ببیند و تشخیص دهد (ایجاد کنتراست بصری).
آبی آسمانی به عنوان رنگی برای لباس‌های اسکراب اتاق عمل در دهه 1950 محبوب شد، زمانی که آموزش های ویدیوئی فیلمبرداری شدند و با تلویزیون های رنگی به نمایش درآمدند.

جایی که ما امروز هستیم

لباس اتاق عمل یکی از کانون های مهم توجه جدید کالج جراحان آمریکایی (ACS) است.
در سال 2016، ACS دستورالعمل‌های خاصی را برای لباس‌های اتاق عمل مناسب اعلام کرد و استدلال کرد که این دستورالعمل‌ها بر اساس آراستگی، حرفه‌ای بودن، عقل سلیم و شواهد موجود است.
اسکراب های اتاق عمل را نباید خارج از محیط بیمارستان پوشید و باید حداقل روزانه تعویض شود.
اسکراب هایی که خارج از مجموعه اتاق عمل پوشیده می شوند باید با یک روپوش سفید یا پوشش مناسب دیگر پوشانده شوند.
ماسک ها را هرگز نباید به صورت آویزان در هر زمانی استفاده کرد.
دستورالعمل های ACS علاوه بر ارتقای ایمنی بیمار، از فرهنگ حرفه‌ای بودن نیز حمایت می‌کند.

کاربرد امروزه لباس اسکراب اتاق عمل

لباس اسکراب همانطور که اشاره کردیم، برای انجام جراحی ها و تردد در محیط اتاق عمل استفاده می‌شوند.
به عبارتی دیگر مسئول، سرپرستار و منشی اتاق عمل، پزشکان (پزشک بیهوشی، جراح، رزیدنت و انترن)، کارشناسان اتاق عمل (فرد سیرکولر و فرد اسکراب)، کارشناسان هوشبری، کارشناسان مامایی (هنگام تحویل نوزاد پس از جراحی سزارین و پایش علائم حیاتی نوزاد)، پرستاران اتاق عمل و پرسنل خدماتی هنگام ورود به دپارتمان جراحی باید لباس اسکراب، دمپایی یا کفش تمیز مخصوص اتاق عمل، ماسک و کلاه اتاق عمل پوشیده باشند.
امروزه به دلیل زیبایی، تنوع رنگ و طرح، کیفیت و کارایی لباس های اسکراب، علاوه بر بیمارستان ها، کلینیک های جراحی محدود، کلینیک های دندانپزشکی، کلینیک های دامپزشکی، سالن های آرایشی-زیبایی، سالن های تزریق بوتاکس، سالن های کاشت ناخن، فیزیوتراپی ها و اکثر مراکز بهداشتی-درمانی از لباس اسکراب استفاده می‌کنند.

کلام پایانی

خرسندیم که اولین و تنها ترین فروشگاه آنلاین لباس اسکراب دوخت ایران هستیم که لباس های اسکراب را با جنس پارچه، طرح ها و رنگ های مختلف به همراه شخصی سازی لباس اسکراب (مانند گلدوزی لوگو، طرحدار کردن آستین ها و دم پا شلوار، دوخت جا خودکاری روی بازو، کاهش و افزایش تعداد جیب ها و …) ارائه می‌دهیم و توانسته ایم به جامعه زحمتکش کادر درمان و تمامی عزیزانی که از لباس اسکراب در محل کار خود استفاده می‌کنند، خدمت کنیم.
شما می‌توانید با کلیک روی عبارت زیر، صفحه فروش ویژه لباس اسکراب به همراه انواع مدل های لباس سایت علوم جراحی را مشاهده بفرمایید.

امیدواریم مقاله تاریخچه لباس اسکراب اتاق عمل نیاز شما نسبت به این موضوع را برطرف کرده باشد.

شما همچنین می‌توانید نسخه PDF تاریخچه لباس اسکراب اتاق عمل را که تیم علوم جراحی تهیه و تنظیم کرده است را از طریق لینک زیر دانلود بفرمایید.

دانلود PDF تاریخچه لباس اسکراب اتاق عمل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا