جراحی میوتومی هلر

جراحی میوتومی هلر

Heller Myotomy

آناتومی مری

مری عضوی لوله‌ای شکل که از عضله‌ی کریکوئید در مقابل مهره‌ی C6 شروع و به معده ختم می‌شود. مری در مقابل مهره ی T10 از طریق ازوفاژیال هیاتوس از دیافراگم عبور کرده و وارد حفره شکم می‌شود.

این عضو وظیفه ی انتقال مواد غذایی، مایعات و بزاق دهان به معده را دارد و از طریق انقباضات هماهنگ عضلات خود؛ موسوم به حرکات پریستالتیسم، مواد غذایی را به معده منتقل می‌کند.

بافت‌هایش از مجرا به بیرون، شامل غشا مخاطی (اپیتلیوم سنگفرشی)، ماهیچه و بافت پیوندی تشکیل شده است.

در انتهای مری ماهیچه ای صاف و حلقوی وجود دارد موسوم به LES یا دریچه ی تحتانی مری که مانند اسفنگتر عمل میکند. هنگامی که در حالت استراحت قرار دارد، شل شده و غذا به معده منتقل می‌شود و هنگام انقباض از ورود مواد غذایی و اسید از معده (رفلاکس) به مری جلوگیری می‌کند.

تکنولوژی جراحی میوتومی هلر

این عمل جراحی اولین‌بار توسط ارنست هلر در سال ۱۹۱۳ به صورت توراکوتومی و لاپاراتومی انجام شد. ولی امروزه به علت خطرات و عوارض بالا و ریکاوری طولانی مدت، به روش لاپاروسکوپیک انجام می‌شود.

میوتومی هلر یک پروسیجر کم تهاجم است، زمانی که اسفنگتر تحتانی مری (LES) تنگ شده است را باز می‌کند.

بریدن ماهیچه‌ی اسفنگتر پایینی مری که منقبض شده است، باعث بهبود علائم آشالازی می‌شود.

آشالازی (achalasia): حالتی است که در آن تخریب اعصاب بخش تحتانی مری، مانع رسیدن پیام عصبی برای شل شدن LES پس از بلع می‌شود.

در آشالازی به دلیل انقباض دائم LES، بلع با مشکل رو به رو می‌شود. با گذشت زمان عمل پریستالتیک مری ممکن است کاهش یابد و مری گشاد شود که حتی گاهی میتواند تا ۱ لیتر غذا را در خود نگه دارد.

علائم آشالازی عبارتند از بلع دشوار و دیسفاژی، ریگورژیتاسیون، سوزش سر دل، درد در قفسه سینه کاهش وزن و حتی پرفوره شدن مری.

راه های درمانی آشالازی میتواند بالن زدن در مراحل اولیه، یا تزریق سم بوتولینوم در محل انسداد (که برای فلج کردن عضلات قسمت منقبض به کار میبرن) و در نهایت عمل میوکتومی که راه دائمی رفع انسداد مری می‌باشد.

هدف از میوتومی مری، رفع انسداد ناشی از انقباض LES و پیشگیری از رفلاکس پس از جراحی است. شایع ترین رویکرد میوتومی، میوتومی هلر اصلاح شده لاپاروسکوپیک به همراه فوندپلیکاسیون معده برای جلوگیری از ریفلاکس است.

مراحل جراحی میوتومی هلر

  1. پنج برش کوچک برای وارد کردن پورت‌های لاپاروسکوپ روی شکم زده می‌شود.
  2. رترکتور کبدی وارد می‌شود تا لب سمت چپ کبد کنار زده شود.
  3. سپس جراح فضای خلف مری را باز می کند.
  4. با دایسکشن بلانت، مری دیستال به صورت دورانی آزاد می‌شود.
  5.  با دایسکتور کرو لایه‌ی مخاطی از لایه‌ی عضلانی مری جدا می‌شود. برای برش عضله می‌توان از هوک دایسکتور استفاده کرد. میوتومی از قسمت پایینی مری شروع شده و تا کمی از قسمت قدامی معده ادامه می‌یابد.
  6. برای جلوگیری از رفلاکس اسید معده، فاندوپلیکاسیون انجام می‌شود.
  7.  پورت ها را خارج کرده و برش ها بر اساس اولویت جراح بسته می‌شوند.

اطلاعات جراحی میوتومی هلر

نوع بیهوشی:

بیهوشی جنرال با لوله گذاری تراشه

پوزیشن:

لیتوتومی تعدیل شده یا پوزیشن Split_leg و تخت OR در موقعیت ترندلنبرگ معکوس قرار می‌گیرد.

اندیکاسیون:

آشالازی و دیورتیکول مری

ریکاوری:

بیمار یک روز پس از جراحی در بیمارستان بستری می‌شود. بعد از یک روز بیمار می‌تواند نوشیدن مایعات را آغاز کند و به خانه برود. محدودیت غذایی تا دو هفته اجرا می‌شود و پس از دو هفته با ویزیت پزشک، بیمار می‌تواند رژیم غذایی معمولی را داشته باشد.

اگه این مطلب دوست داشتی با دوستات به اشتراک بذار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا